למעשה, מחקרי שוק מתאימים למגוון רחב של סיטואציות, וקצרה היריעה מלתת הסבר על כולן. גם יזמים וגם חברות שמעוניינים להבין הרבה יותר את אפיוניי השוק נעזרים ומסתייעים במחקרי שוק. חלק מהשאלות שמחקרי שוק עונים עליהם הם, מי הם הלקוחות הפוטנציאלים או מי הם המתחרים, מה הן החזקות או החולשות של המוצר או השירות ועוד מגוון של שאלות שלא תמיד השאלות הן המטרות הישירות שהסקר מבקש לדעת.
רק לאחר מענה על מחקרי השוק הללו אפשר לקבל תמונה הרבה יותר מלאה ואינדיקציה על המוצר או השירות ולקבל כל מיני החלטות מושכלות ומבוססות על מגוון של נתוני אמת ולא רק על הערכות או תחושות למיניהן.
מטרתו החשובה של מחקר שוק
אחת הדוגמאות שבו מעוניינים להניע מוצר או שירות כלשהו ונעזרים במחקר שוק, קורה בעיקר כשהמוצר או השירות החדש אינו מספק מידע מהימן בנוגע לדרישה שיש לו בשוק. ישנם היבטים רבים כאמור שיכולים להשפיע על הכדאיות של הרעיון של המוצר ועל פיתוח שלו, כמו כן, מחקרי שוק מעניקים בדיקה של ביקוש המוצר בשוק, העלות והמחירים שייקבעו למוצר או לשירות שמבשרים על רווחיותו. לעיתים יכול להיות שהמוצר טוב ומשרת דיו, אך ההוצאות עליו גבוהות ומחיר שצרכן יאלץ לשלם עליו לא תמיד יצדיק את העלות והפיתוח של המוצר וכך יכול להיות שבעצם למוצר או לשירות לא תהייה 'זכות קיום' בצורתו הנוכחית וכאן יש לקחת החלטה על שינוי כלשהו.
מחקרי שוק למוצרים קיימים
סקר שוק גם יכול להוות כלי שימושי להעמקה של מידע על מוצר או שירות שהוא קיים ואיך היחס של הצרכנים אליהם. עד כמה הוא חיוני וריווחי. זאת רצוי לעשות בטרם להוצאה של המוצר לשוק, אבל יש מצבים שהמוצר כבר קיים על המדפים ועדיין על מנת להמשיך לייצר אותו, יש צורך לבדוק את כדאיותו.
מחקרי שוק נועדו אם כן להשיל את אי הוודאות שכרוכה בכל הבט שתואר לעיל וגם לאור העלויות שכרוכות ומתלוות באופן טבעי לכל פיתוח של מוצר ושירות.