מה אומר החוק על ממונה בטיחות מקצועי? למה הוא מחויב להיות בכל סביבת עבודה כזו או אחרת? חשיבותו של ממונה בטיחות הינה מעל לכל, בשנים מתקדמות ובפרט בקדמה של היום הוא מסוגל למנוע לא מעט תאונות, תרחישים מפתיעים לא נעימים ובעיקר אירועים מצערים. למה מעסיק חייב, אבל חייב להחזיק ממונה בטיחות בארגון שלו ואיך זה יכול לספק לו את השקט הנפשי הראוי? בואו נדבר על חוק תקנות ארגון הפיקוח על העבודה משנת 1996 ואיך הוא שיפר את התפקוד ומזער נזקים במקום עבודה לבלתי היכר.
החוק וממונה הבטיחות בעבודה
ממונה בטיחות הוא דבר מחייב מאז 1996 על פי תקנות ארגון הפיקוח על העובדים. לא לחינם כי המדינה ממנת מערך יקר כאשר המטרה לדאוג לשלומו ובטיחותו של העובד במקום העבודה. מכאן למעשה החיוב למנות ממונה בטיחות בכל ארגון המונה מעל 50 עובדים.
אילו תפקידים מקיים ממונה בטיחות מקצועי?
במסגרת אחריות הגדולה שיש על ממונה בטיחות הוא אמור להגיש כל שנה מערך מדויק של כל הדברים הקיימים והדברים שנדרשים לשינוי מיידי. לצד המחויבות שלו, מתחייב הארגון לקיים את הדרישות וזאת על מנת שלא לסכן את בריאותם או חייהם של העובדים במקום. כמו כן, מוודא הממונה כי אם קיימת סכנה בריאותית במקום, יהיה חייב העובד לגשת ולבצע בדיקות ואלה למעשה ישמרו על בריאותו. אם נשקפת סכנה לעובד, מחויב ממונה הבטיחות להפסיק את פועלו בארגון ובמקביל לשלוח את העובד לבדיקות. מיותר לציין כי במסגרת זו על הממונה לדווח למעביד על כל תוצאה או מהלך זה וזאת על מנת למזער נזקים או לסכן את העובד יותר ממה שהסתכן כבר.
מה קורה כשהעובד אינו נמנה על צוות העובדים?
גם במקרה בו העובד הינו עובד קבלן, על ממונה הבטיחות להבטיח תנאי בטיחות נאותים ולהתאים את הכללים לאופי המשרה או העבודה. גם כאן, יידרש הממונה להפעיל תנאי בטיחות ולנהל מערך נכון גם אם מדובר בתרחישים חיצוניים.
בסיכום דבר, תפקידו של ממונה הבטיחות הינו תפקיד רחב כתפיים, מניעת תאונה, מחלה, מחייבת אותו בין היתר להניע נהלים ועובדים. הליך זה מתרחש על מנת לבצע נכון את כל נהלי הבטיחות הנדרשים לשלום העובדים. מיותר לציין כי תפקידו של ממונה בטיחות מקצועי מן השורה מביא לא מעט קשיים ומכאן שחשוב לבדוק ולברור את בחירתו לארגון בדרך מדקדקת ביותר. בגדול? ללא פועלו של ממונה מקצועי, קשה יהיה לנהל ואף לתחזק מערך בטיחותי יעיל ואחד כזה שמטרתו להגן על העובדים מסכנות כאלה או אחרות.