עמותה מטבעה, חיה על תרומות של תורמים. זה המשמעות של עמותה, בין אם היא ציבורית ובין אם היא פרטית. מאחר וכך הדבר, אז צריך לדעת למי לפנות ואיך לקיים מערכת יחסים יציבה מול התורמים השונים, בכל תקופה שהיא.
כיצד מקיימים מערכת יחסים נכונה עם תורמים?
לפני שאנחנו מתחילים לענות על השאלה, כיצד לקיים מערכת יחסים נכונה עם תורמים, הרי שעלינו להבין כיצד לפנות אליהם. לשמחתנו, אנחנו יכולים לעשות זאת דרך אטלס, חברה אשר מתמחה בתיווך בין עמותות לפילנתרופיים. החברה בנתה כלים ואמצעים שונים שמאפשרת לעמותות ולמלכ"רים בתחומים שונים, להגדיל את מקורות המימון שלהם ולנהל את תהליך הגיוס הכספים בצורה נכונה, בין היתר באמצעות פנייה לתורמים שונים.
אחרי שאנחנו מבצעים את הפנייה ומתחילים את הקשר עם תורם מסוים, עלינו לדעת כיצד לשמור עליו, זה אומר, בין היתר, כיצד הוא גורמים לאותו תורם להמשיך ולתרום ואולי אפילו לעודד בני משפחה וחברים לתרום.
צריך לומר, יש עמותות וארגונים שהתורמים יבואו אליהם מבלי שהם צריכים לעשות דבר. מדובר על עמותות גדולות, ארגונים בעלי משמעות ציבורית רחבה, ארגונים עם חשיפה גדולה. סביר להניח שתמיד יפנו אליהם תורמים וירצו לתרום. אך כשמדובר על עמותות קטנות, זה שונה, הם צריכים להילחם על כל תורם ולשמור אותו על קשר טוב בהמשך.
איך שומרים על מערכת יחסים יציבה?
תקשורת קבועה
בין אם מדובר על תורם גדול או קטן, צריך לשמור איתו על תקשורת. שיחת טלפון, מייל, מכתב הביתה או בכל צורה אחרת. צריך לשמור איתו על קשר קבוע, גם בשביל להראות שאיכפת וגם בשביל להזכיר לו, שהוא תרם לעמותה ותרומה נוספת תמיד תתקבל בשמחה.
אירועים
רצוי לערוך מעת לעת אירועים ולהזמין את התורמים, בין אם זה בחינם ובין אם זה באמצעות תרומה לעמותה, מה שנקרא, רכישת מקום באירוע.
דוח ביצועים
כל תורם רוצה לדעת שהכסף שלו הלך למטרות חיוביות, נכונות, כפי שהובטח לו. לכן חשוב לספק לו דוח ביצועים, מה העמותה עשתה בשנה האחרונה, למי היא עזרה, וכיצד היא תמשיך לעזור בשנה הבאה, בזכות תרומה נוספת שלו.