תרבות ארגונית מגדירה את הערכים והמנהגים המתקיימים בכל חברה או ארגון. לכל חברה יש את הנורמות הבלעדיות שלה, כך שכל עובד שמגיע לעבוד בתוך החברה צריך לאמץ אותן כדי להצליח להשתלב בחברה באופן הטוב ביותר. ניתן לומר כי התרבות הארגונית מתקיימת באופן בלתי מודע עבור העובדים בחברה, כך שכל דפוסי ההתנהגות של העובדים מתקיימים תוך תחושת הזדהות ומחויבות כלפי העסק.
כדי שעסק יצליח הוא אינו זקוק רק לרווחים נאים והכרה כארגון מצליח ומוביל, אלא גם לתרבות ארגונית נכונה שתתרום למורל של העובדים ותפחית כמה שיותר את הסיכון לפעולות התנגדות מצידם כלפי החברה.
מהי המטרה של תרבות ארגונית בחברה
כיוון שעובדי החברה הם הנכס החשוב ביותר בעסק, הרי בלעדיהם החברה לא תוכל להתנהל בצורה יעילה ואפקטיבית, התרבות הארגונית נועדה לבסס שליטה עליהם באופן תרבותי ונעים יותר לעומת שליטה היררכית ונוקשה.
מטרת התרבות הארגונית היא ליצור ערכים ונורמות משותפות הן לעובדים והן למנהלים, כך שהם יעבדו יחד בהרמוניה ושיתוף פעולה ללא הרגשה של יחסי מרות והכרח לעשות תהליכים מסוימים. מצד שני, התרבות הארגונית מאפשרת להנהלת החברה לבסס את שליטה באופן תרבותי, תוך הטמעת דרכי התנהגות מסוימים לעובדים בצורה נורמטיבית ונעימה. בצורה הזו צוות העובדים מבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, תוך ביצוע עבודתם באופן ערכי ומסור עבור הארגון.
כיצד תרבות ארגונית יכולה לתרום להצלחת העסק
חברה המתנהלת באופן נעים מול העובדים שלה, היא חברה שיכולה להצליח מבחינה עסקית כיוון שהעובדים מרגישים מחויבים להצלחת העסק הודות לערכים והתנהגויות שהוטמעו בהם בחברה. בניית תרבות ארגונית בעזרת סדנה לפיתוח ארגוני חשובה במיוחד עבור הנהלת החברה וגם עבור העובדים, כיוון ששניהם צריכים לדעת כיצד לעבוד באופן הומני אך מקצועי תוך שמירה על ערכים משותפים להצלחת העסק.
תרבות ארגונית טובה מנוהלת על ידי עבודת צוות והשקעה בעובדים, כאשר החברה תומכת בסביבת עבודה הומנית וערכים של נאמנות כלפי העובדים. כאשר העובדים מרגישים טוב בסביבת עבודתם והמורל שלהם גבוה, כך הם יתרמו יותר לתהליכי העבודה ולהצלחת החברה.