חוק שכר שווה: למה זה חשוב לכל עובד ועובדת?

חוק שכר שווה: מי תופס יותר את הכיס?

נכון, שכר זה לא תמיד הנושא הכי מעניין בשיחה. אם היה נושא כזה, הוא היה כנראה השוואת מנות פיצה בסו שף (אוי, כבר הכנתי את הפיצה!) או דיבורים על מיתוסים במוזיקה. אבל שכר, ובמיוחד חוק שכר שווה בין נשים וגברים, הוא לא רק נושא בעל חשיבות מרבית, אלא גם נושא שמערב אנשים רבים בקהילת העבודה ובחיים האישיים שלנו. אז למה לא לגלות לו קצת אהבה?

מהו חוק שכר שווה, ובעיקר – למה זה חשוב?

חוק השכר השווה, או כפי שהוא מוכר יותר לציבור: חוק שכר שווה בין נשים וגברים, משקף את השאיפה להגיע לשוויון בשכר בעבודה. זה אומר שאם אתה עובד בעסק עם אישה באותה דרגת עבודה עם אותם כישורים, הם צריכים לקבל שכר דומה. קל להבניס את המושג הזה לתודעה, אבל כשמדובר במציאות – זה הרבה יותר קשה! אבל למי אכפת? לא, ברצינות. למה אנו עדיין מדברים על זה?

הבה נפרק את המונח: שוויון בשכר

  • חוק שכר שווה: מוסדר על ידי החוק לעובדי ציבור וחוקי העבודה במדינה.
  • פער בשכר: נשים מרוויחות בממוצע פחות מגברים על עבודה זהה, ומדובר פה בפער ריאלי שכולל את כל המגזר.
  • ההשלכות על החברה: הפער הזה משפיע לא רק על נשים, אלא גם על המשק כולו.

חוק זה, שהופיע על סדר היום הגלוי ב-2014, יצר שינוי בסדר社会 בעבודות רבות. זה לא סותר את העובדה שיש עדיין פערים בשכר, אבל המטרה היא לגרום לעובדים להבין ולשאול: “מדוע אני מרוויח פחות?” – וזה בהחלט שינוי משמעותי.

הנתונים בגרף: האם באמת יש הבדל?

מחקרים מראים כי הפער בשכר בין נשים וגברים יכול להיות אפילו עד 30%! עכשיו, לא נתפלא אם החבר'ה בעסקי השיווק היו לוקחים את הנתון הזה ומזכירים אותו ברמותיהם השונות. אלא שבסופו של דבר, מה מקבלים? במקרה של הפער בשכר – זו התמונה השלילית שמתקבלת!

בואו נניח לשאלה מה היה הסיפור במדינות אחרות ונושא השכר – כי הרי בישראל לא כל כך היה קל. יכול להיות שהחוק הזה באמת עשה הבדל, אבל עדיין יש עבודה רבה לעשות. לא ניתן לשכוח שהשכר הוא לא רק עניין אישי, אלא גם משקף את האידיאולוגיה החברתית שלנו.

שאלות ותשובות פופולריות

  • שאלה: האם החוק הזה משפיע גם על עסקים קטנים?
  • תשובה: בהחלט! כולם צריכים לעמוד באותם קריטריונים.
  • שאלה: מה קורה אם העסק לא מציית לחוק?
  • תשובה: ייתכנו קנסות ואפילו הליכים משפטיים נגדו.
  • שאלה: האם אני צריך לבדוק את שכרי מול אחרים בעסק?
  • תשובה: שזה לא מזהה מקצועי! תשתף צעדים חשובים – חוק מאפשר.

מי באמת מתנגד לחוק שכר שווה?

אם נבצע סקר עם שאלון פשוט, נוכל למצוא שאלות כמו: “האם אתה בעד חוק השכר השווה?” השאלה כאן היא אם מישהו ירים ידו ויגיד “לא”. כל כך קשה להמריא ולחיות עולה – כן, הרעיון סוחב בהרבה תחומים. אבל שכל אחד יבטא את דעתו!

הרעיון של שוויון בשכר הוא מאוד לקירוב הלבבות. יחד עם זאת, ישנם הרבה בעלי עסקים שאומרים שהחוק הזה פוגע בהם. יש להם רגישות שיש להבין – לעיתים קרובות אין בידם את הכספים לשלם שכר שווה לכל העובדים. בעוד ששכר עובדה שווה יכול להיות בלתי נמנע, זה לא תמיד מתאפשר.

האם אפשר לבנות משכורות בהתאם לתחום?

בעולם אידיאלי, משכורות היו אמורות לבוא כלכלית מתוך תחרות חופשית, אבל כמו שאומר הפתגם: "העולם לא מבריק תמיד". כמובן שהנקודה היא שכל אחד אמור להיות בנתיב השיפור. ולא כל מכון ומכון יזכו במשכורת שווה רק על בסיס הצטיינות. או במילים אחרות – לא כולם יכולים להיות כמו קונצרט! תחומי עבודה יכולים להיות שונים זה מזה, ובשוק העבודות הדינמי של היום, רובנו מאמינים במקצועות שצריך להילחם כדי לפתח מהם הבדל בין מגדרים.

העלאת המודעות: לא רק חובה, אלא חובה של כולם!

אז מה אפשר לעשות כדי להוקיר את הנושא? ראשית, אנו זקוקים ליותר שיחות בנושא שכר שווה. ולא, לא מדובר רק במה שמבוסס על ההתאגדות – כפי שהיינו קצת מקבלים ונבוכה בחופת החתונה שלנו. אלא לדון עם המנהלים על השחלקיות בשכר ועל העדויות שישנם, באופן בו כל העובדים יוכלו לדעת ולהבין שהם עובדים בצורה הוגנת.

אפשר גם לחקור ולהכיר את המצב הנוכחי כדי לדעת מה קורה ולמה – וכך לדחוף לשינויים. כי נכון, לא כולם מסכימים! האם יש דרכים להשוות? יש לשמוע את קולו של כל עובד בלי משוא פנים.

התוצאה? איך זה ייראה?

בוודאות שלא יהיה שוחף כאן, אבל אולי כל אחד מהקוראים שואל את עצמו: מה ההשלכות על הסביבה החברתית שלנו, אחד מהשאלות האבסורדיות ביותר זה מה עושים כשיש שוויון בשכר?

ובכן, זה ייראה כך – פשוט אין הבדל בשכר בנוסף לדאגות האישיות שלנו. זה אומר ש-בעבודה אחת – כולם יהיו מרוצים, וזה במקום בו לא נצטרך לחשוב על תחושה של קורבן. שכר שווה לא רק יפסיק את הגיזר הסיפרי המורכב, אלא גם ירתיע את התופעה של הבדלים כל כך משמעותיים.

האם יש מקום להמשיך לדבר על זה?

לסיום, אם נבין מה אנו עושים כאן, נוכל לברר האם יש מקום להשאיר את הנושא פתוח לדיאלוג. אי לכך, לא שכר שווה – אלא להצביע על השלטון שאנחנו כולנו חלק ממנו. בעתיד הקרוב, לא תהיה כאן שאלה של מגדר או מקצוע – יש פה רק מקום לחגוג שוויון בין אנשים על תפקידם בעסק!

עכשיו, האם אתה מרגיש שהשיח הזה לא חשוב? תחשוב שוב, והרגש ברבעון המהפכני הזה! אולי יום אחד תבוא המסגרת של שכר שווה, והמגפיים שלך ישגשגו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *