כמה מרוויח מרצה במכללה? גילויים מפתיעים!

מה משתלם יותר? ללמד או לגלוש על חוף הים? כמה מרוויח מרצה במכללה?

נשמע כמו שאלה שאפשר לשאול בשיחת מסדרון בין שני מרצים, באירוע חברה של בוגרים או בין כוס יין בחתונה של מישהו ממעגל החברים של החבר שלך שמלמד באוניברסיטה. אז עזוב אותך מחישובים מתמטיים מורכבים. אם לזה אתה מצפה, יש כאן טעות! אבל אם אתה רוצה לדעת באמת, עם כל הנתונים על השולחן, תוך כדי הקפיצה לדרך בין קורסים, תעודות והצגה מגניבה של חלק מהמרצים – אז הגעת למקום הנכון!

מה זה אומר להיות מרצה?

כדי להבין את השכר, ראשית אנחנו צריכים לקבוע מה זה אומר להיות מרצה במכללה. מדובר באנשים שהקדישו שנים רבות ללימודים, הכשרות, ומעל הכל – תודעה גבוהה של סבלנות כדי להסביר לתלמידים מדוע החומר לא עובר להם כמו שצריך. יש כאלה שמלמדים קורסים מתקדמים במדע הנתונים ויש את אלה שראויים למלגה על היכולת שלהם לגרום למתרגלים בזמן שיעור להיות יותר נלהבים מאשר כשהם חוגגים בתור במזנון.

אז כמה הם מרוויחים?

בואו נבין את שוק המשרות של מרצים במכללות. לשם כך, צריך להבין שהשכר משתנה בין מוסדות שונים, תחומים ובחלק מהמקרים אפילו בין רמות של מרצה. בגדול, ניתן לחלק את השכר לכמה קטגוריות עיקריות:

  • מרצים שהם בעיקר פרופסורים – לעתים יכולים להגיע להכניס כ-300,000 שקלים בשנה!
  • מרצים שבסך הכל בשלב התחלתי – שמקבלים בין 100,000 ל-150,000 שקלים בשנה, ולא צריך להיות איינשטין כדי להבין שזו לא בדיוק הכנסה בסגנון "אני כוכב רוק, תנו לי את הכרטיסים למועדון".
  • מרצים במשרה חלקית – להרוויח שכר של סובסידיה. בחלק מהאוניברסיטאות נתקלים במרצים שמרוויחים פשוט מעליב, כשלא מגיעים אפילו 50,000 שקלים בשנה. אבל hey, לפחות יש להם יותר זמן על החוף!

מה משפיע על השכר?

בואו נבין מה השפעותיהם של הפרמטרים השונים על השכר של המרצים. ניסיון הוא כמובן אחד העקרונות המרכזיים. ככל שיש לך יותר ותק, ככה אתה נחשב ליותר "כוכב". להיות על במת המסך בכנס לא שואל שאלות בסחת דעת – בזמן שאתה מסביר לנוכחים את תובנות חדשות על ניתוח סטטיסטי.

האם יש סטנדרטיזציה?

בואו נודה על האמת – אולי גם המאסטר לא ממש גזירת מהשכר של מרצים. מדובר בבחירה של כל מוסד, וכל מרצה משפיע על ההחלטה שהוא עצמו עשה לגבי מחיר השיעור. קורסים לא שווים את אותו ערך והכנסת מרצה מכתיבה האקדמית והשקפת עולמו משתנה.

שאלות ותשובות:

  • ש: האם מרצים מרוויחים כספים נוספים?
    ת: בהחלט! חלקם יכולים לקבל תמלוגים על עבודות מחקר, ואם הם כותבים ספרים – זה גם מאוד משתלם.
  • ש: מה בדיוק קובע את השעות שמרצה מפעיל?
    ת: כאן נכף לך סדר גילאי, ולא מדובר רק באופי הקורס. משקלצת של טיפול שלנו באחריות.
  • ש: איך השפעת הקורונה על השכר?
    ת: אפילו אם למדת הכנת כוס קפה בזמן זום, כדאי לקבוע את השמירה, ודווקא בשובשה.
  • ש: האם יש הבדל בין מרצים במכללות ציבוריות לאלו פרטיות?
    ת: כן! ציבוריות לרוב מציעות יותר יתרונות, אבל לא כל המרצים יכולים למצוא את עצמם בחלק מהמוסדות “דלוקסי”.
  • ש: כמה עולים קורסים?
    ת: בדרך כלל, זה יכול לנוע בין 5,000 ל-10,000 שקלים, ותמיד אפשר לתקצב תלמידי פוטנציאל.

המגוון בין תחומים שונים

לא כל תחום שווה באקדמיה. יש תחומים כמו טכנולוגיה, מדעים ידועים שמציעים שכר גבוה למרצים. במקביל, תחומים שמתקיימים בקולג'ים של חינוך יכולים להציע לשכר נורמלי לזמני הנפילה. לא צריך לשכוח גם שהחיים עצמם תלויים לא בכסף אלא בכמה אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים.

סיכום: הרווח וההפסד של להיות מרצה

אז מה למדנו כאן? מרצים במכללות עשויים להיות בוסי אומנות, אומן המילה הקטנה, ואולי גם לא הכניסו את עצמם לתוך סיטואציה נורמלית – לא ביג דיל, כי עבודת ההוראה רוצה גם הרבה מעבר. כאשר מסכמים, הכסף לא תמיד אבל גם לא הבעיה. צריך לשאול מה החשיבות שבעיסוק הזה ומי הם רוב המרצים שאוהבים לבחור לדעת דברים בצורה יותר טכנולוגית ואז באין ספור חופים וספריות כל אחד מביא כישורים לפיתוח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *